تقدیر رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی از شهردار مشهد | سرویها: شهرداری مشهد در انتخابات، خط مقدم خدمت به مردم بود + فیلم استقبال مشهدی‌ها از بازیافت آنلاین زباله خشک حمایت از کسبه و ماندگاری ساکنان در بافت محله آبکوه مشهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (یکشنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۳) | احتمال بارش برف و یخ‌زدگی جاده‌ای در روز‌های پایانی هفته  کاهش ۱۱ درصدی حریق در مشهد نسبت به ۶ ماهه سال گذشته | تامین اولین پهپاد اطفای حریق تا پایان سال+ فیلم معضل فروشندگان سیار در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد | جاده بازار احداث بزرگترین باغراه مشهد به طول ۸ کیلومتر در محور شاهنامه  برداشت محصول پیاز از مزارع شهرستان مشهد آغاز شد انفجار گاز شهری در منزل مسکونی در مشهد با یک مصدوم (۲۸ مهر ۱۴۰۳) + عکس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: شورا‌های اجتماعی محلات کمک‌رسان مدیریت شهری هستند فوت یک کارگر در عملیات ساخت ایستگاه میدان شهدای مشهد در پروژه خط ۳ قطارشهری آتش‌سوزی منزل مسکونی در بولوار صارمی مشهد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه در بولوار پیامبر اعظم(ص) مشهد (۲۸ مهر ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد، آلوده و ناسالم (۲۸ مهر ۱۴۰۳) شهادت سرگرد مشهدی برای پس گرفتن جزایر سه‌گانه ایرانی در سال ۱۳۵۰ گلایه‌های مردمی از مشکلات ترافیکی حوالی تقاطع شارستان - طبرسی مشهد آخرین وضعیت انتقال پرنده‌فروشی‌های راسته خیابان توحید مشهد | کوچ به سمت بازار تخصصی پرندگان هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد آلوده است (۲۷ مهر ۱۴۰۳) سامان‌دهی پهنه آهن‌فروش‌های مشهد تا ۲ سال دیگر مشهد؛ بزرگ‌ترین شهر وقفی کشور | ۱۴ هزار روایت در خصوص تاریخ معاصر داریم
سرخط خبرها

معضل فروشندگان سیار در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد | جاده بازار

  • کد خبر: ۲۹۵۴۳۵
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۸
معضل فروشندگان سیار در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) مشهد | جاده بازار
فروشندگان سیار در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به معضلی بزرگ برای ترافیک و ایمنی تبدیل شده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چندی پیش پیامی به تحریریه صفحه صدای مردم ارسال شد که در آن، شهروندی به وضعیت وخیم و نامطلوب یکی از مهم‌ترین ورودی‌های شهر مشهد در محدوده بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، اشاره کرده بود. این بزرگراه که به عنوان یکی از شاهراه‌های اصلی ورود به شهر شناخته می‌شود، مدت‌هاست که با مشکلاتی از جمله خرابی‌های آسفالت و حضور فروشندگان سیار دست‌وپنجه نرم می‌کند. این مشکلات نه‌تن‌ها بر جریان ترافیک و ایمنی جاده تأثیر منفی گذاشته است، بلکه چهره ناخوشایندی از مشهد به عنوان یک مقصد زیارتی و توریستی به مسافران ارائه می‌دهد.

پیرو این پیام شهروند، خبرنگار ما برای بررسی دقیق‌تر وضعیت این بزرگراه به محل اعزام شد و با مشاهده میدانی و گفتگو با شهروندان و رانندگان، گزارشی از وضعیت این جاده و مشکلات آن تهیه کرد.

ورودی اصلی و آسیب‌دیده مشهد

بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به عنوان یکی از مهم‌ترین ورودی‌های شهر مشهد، محل عبور هزاران خودرو در روز است. این مسیر، که به‌ویژه در فصل‌های پرتردد همچون ایام زیارتی، میزبان زائران و مسافران است، باید به عنوان چهره‌ای مناسب و منظم از شهر، به استقبال مسافران برود. با این حال، وضعیت فعلی این بزرگراه نه‌تن‌ها هیچ شباهتی به یک ورودی زیبا و منظم ندارد، بلکه چهره‌ای فرسوده و نامطلوب از شهر مشهد به نمایش گذاشته است.

آسفالت این بزرگراه در طول چند سال اخیر دچار فرسودگی و تخریب شدید شده است. ترک‌ها، چاله‌های عمیق و نقاطی که آسفالت کنده شده، در طول مسیر به‌وفور مشاهده می‌شود. این چاله‌ها به‌خصوص در شب و در شرایطی که روشنایی جاده کافی نیست، به معضلی جدی برای رانندگان تبدیل شده است. رانندگان مجبورند با کاهش سرعت ناگهانی یا تغییر مسیر‌های غیرمنتظره از این چاله‌ها عبور کنند که این امر نه‌تن‌ها به خودرو‌های شخصی آسیب می‌رساند، بلکه خطر بروز تصادف‌های جاده‌ای را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گفته یکی از رانندگانی که به صورت روزانه از این مسیر عبور می‌کند این چاله‌ها به قدری زیاد و عمیق هستند که هر روز این استرس را به رانندگان وارد می‌کند که ممکن است تایر ماشین آسیب ببیند یا به دلیل تغییر ناگهانی مسیر، تصادف ایجاد شود.

فروشندگان سیار؛ عامل ترافیک

در کنار وضعیت نامطلوب آسفالت، حضور فروشندگان سیار در حاشیه بزرگراه نیز به مشکلات این ورودی دامن زده است. فروشندگانی که بدون مجوز و در شرایط نامناسب در حاشیه بزرگراه توقف می‌کنند، با فروش کالا‌هایی همچون میوه، ترشیجات و سایر محصولات محلی، مانعی جدی برای جریان روان ترافیک ایجاد کرده‌اند. حضور آنها نه‌تن‌ها سبب کاهش سرعت خودرو‌ها و توقف‌های ناگهانی برای خرید می‌شود، بلکه در بسیاری از موارد، خودرو‌ها به دلیل پارک در نقاط ممنوعه و نامناسب، راه را بر دیگر وسایل نقلیه مسدود می‌کنند.

یکی از مشکلات اساسی ناشی از حضور این فروشندگان، وقوع تصادف‌های ناخواسته است. خبرنگار ما در طول بررسی میدانی خود، شاهد چندین توقف ناگهانی از سوی خودرو‌هایی بود که رانندگان به دلیل خرید از این فروشندگان ایجاد کرده بودند. در یکی از موارد، تصادفی جزئی بین دو خودرو رخ داد که یکی از آنها به دلیل توقف در حاشیه بزرگراه، نتوانست به‌موقع به حرکت خود ادامه دهد.

یکی از مسافران درباره این بزرگراه می‌گوید: حضور این فروشندگان نه‌تن‌ها زیبایی ورودی شهر را از بین برده، بلکه سبب شده ترافیک و تصادف‌های بی‌دلیل و ناگهانی رخ دهد. مشهد شهری زیارتی است و این وضعیت، چهره‌ای نامطلوب از شهر به زائران نشان می‌دهد.

علاوه بر خرابی‌های زیرساختی و فروشندگان سیار، یکی دیگر از مشکلات اساسی بزرگراه پیامبر اعظم (ص)، ایجاد ترافیک سنگین به‌ویژه در ساعات پرتردد است. این ترافیک ناشی از هم‌پوشانی عوامل مختلفی همچون خرابی آسفالت، حضور فروشندگان و توقف‌های ناگهانی خودروها‌ست. ترافیک سنگین این بزرگراه، علاوه بر اتلاف زمان مسافران و رانندگان، سبب افزایش آلودگی هوا و همچنین مصرف سوخت نیز شده است. 

شهروندانی که مجبورند هر روز از این مسیر عبور کنند، از وضعیت نابسامان ترافیک گلایه‌مند هستند. یکی از شهروندان در‌این‌باره می‌گوید: هر روز مجبورم از این مسیر استفاده کنم و هر بار ساعت‌ها با ترافیک سنگینی روبه‌رو می‌شوم. این بزرگراه که باید ورودی شیک و منظمی برای شهر مشهد باشد، بیشتر شبیه به یک جاده روستایی با مشکلات بی‌شمار است.

واکنش شهروندان و نیاز به اقدامات فوری

شهروندان مشهد و مسافران این شهر، خواستار توجه جدی مسئولان به این مشکلات هستند. به عقیده آنها، بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به عنوان یکی از ورودی‌های اصلی شهر، باید در اولویت برنامه‌های شهری برای بهبود زیرساخت‌ها و مدیریت ترافیک قرار گیرد. بسیاری از شهروندان معتقدند که عدم رسیدگی به این مسیر نه‌تن‌ها سبب بروز تصادف و نارضایتی مسافران می‌شود، بلکه چهره شهر مشهد را به عنوان یکی از مهم‌ترین شهر‌های زیارتی ایران تخریب می‌کند.

شهروندان خواستار آن هستند که در اولین و مهم‌ترین اقدام، ترمیم و بازسازی آسفالت فرسوده بزرگراه اجرایی شود. اجرای عملیات بازسازی در سریع‌ترین زمان ممکن، به ویژه در قسمت‌های بحرانی، می‌تواند از افزایش مشکلات ترافیکی و بروز حوادث جاده‌ای جلوگیری کند.

مدیریت و سامان‌دهی فروشندگان سیار دیگر موضوعی است که شهروندان به اشاره داشتند. به اعتقاد مردم و رانندگانی که از این مسیر هر روز عبور می‌کنند باید فروشندگان سیار به نقاط مشخص و مجاز هدایت شوند تا علاوه بر ادامه فعالیت‌های اقتصادی خود، از ایجاد ترافیک و مشکلات جانبی جلوگیری شود.

افزایش حضور پلیس راهنمایی‌ورانندگی برای کاهش تخلفات و جلوگیری از توقف‌های غیرمجاز، دیگر خواسته مردمی است. مردم می‌گویند حضور مداوم و فعال پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی در این مسیر ضروری است. در‌این‌باره با کنترل و نظارت دقیق‌تر، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد.

پیگیری از اداره راهداری مشهد

اما برای پیگیری این مشکل ورودی شهر مشهد، موضوع را با رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان مشهد در میان می‌گذاریم. سعید محمود‌زاده در‌این باره اعلام کرد: جلسات متعددی برای این موضوع با فرمانداری و دادستانی گذاشته شده است و براساس تبصره ۱ ماده ۷ قانون ایمنی راه‌ها فقط اداره راهداری می‌تواند اخطار دهد. در قانون این اجازه برای جمع‌آوری فروشندگان داده نشده است و این اقدام باید با حکم دادستانی و با کمک پلیس راه و نیروی انتظامی اجرایی شود.

رئیس راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان مشهد می‌افزاید: نکته دیگری که باید اشاره داشت این است که چندین مرتبه جمع‌آوری دست‌فروش‌ها انجام شده ولی متاسفانه مجددا برقرار می‌شود. او می‌افزاید: در محور چناران بعد از سه‌راه فردوسی به سمت چناران حدودا ۵‌کیلومتر گاردریل و نیوجرسی نصب شده و همچنین در محور فریمانبهشت رضا (ع) حدودا ۳‌کیلومتر گاردریل نصب شده است.

فرماندار مشهد: صیانت از جاده‌ها بر عهده راهداری است

یلدا مهدوی| موضوع ایمنی جاده و خطرات ناشی از آن و اقداماتی را که قرار است برای بهبود وضعیت ورودی مشهد در محدوده غرب انجام شود از فرماندار مشهد جویا شدیم. محسن داوری می‌گوید: ایمنی جاده و صیانت از آن بر عهده راهداری است و در این ارتباط اداره کل راهداری استان باید بر حسب وظیفه ذاتی اقداماتی را انجام دهد.

فرماندار مشهد در ادامه می‌افزاید: نکته نخستی که باید اشاره داشت این است که حضور این افراد در حاشیه جاده برای فروش بارشان خطرات و آسیب‌های بسیاری دارد. در این راستا نیز به دلیل اهمیت جان و ایمنی مردم چند مرتبه تذکراتی داده شده است.

داوری در پاسخ به کم‌و‌کیف سامان‌دهی این افراد می‌گوید: سامان‌دهی برای کسبه‌ای مطرح است که جواز کسب دارند. افرادی که در حاشیه جاده دست‌فروشی می‌کنند جواز کسبی ندارند به همین دلیل برای آنها سامان‌دهی مطرح نیست. باید راهداری برای جمع‌آوری و حفظ و صیانت جاده‌ها اقدام کند.
فرماندار مشهد این نکته را نیز اضافه می‌کند که در حوزه مباحث قانونی کمک‌هــای لازم خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->